Anvelopele noi îmbunătățesc gradul de siguranță și plăcerea condusului. Deseori, acestea sunt folosite până când sunt complet uzate. Cum vă puteți da seama când trebuie schimbate?
Cât de vechi pot fi anvelopele pana cand trebuie schimbate
Nu există reglementări legale prin care să se stabilească o limită pentru vechimea anvelopelor. Conditiile atmosferice și, mai presus de toate, uzura constantă, afectează destul de mult anvelopele. Odata cu trecerea anilor, anvelopele își pierd din aderență. Frânarea se înrăutățește pe carosabilul umed, la fel și rezistența la rulare pe zăpadă. Acestea sunt caracteristici care asigură siguranța și, prin urmare, nu trebuie să fie neglijate. Ca regulă generala cel mai bine este sa inlocuiti anvelopele voastre care au peste zece ani.
Însă nu este trebuie să respectați regula perioadelor de zece ani. Anvelopele se pot învechi și mai repede. Dacă anvelopele sunt expuse frecvent căldurii, vor deveni poroase mai rapid. Utilizarea continuă de persoane care condus frecvent scurtează durata lor de exploatare. Randamentul kilometric mediu al unei anvelope este de aproximativ 50.000 de kilometri.
Numărul DOT oferă data fabricatiei. Cele patru cifre de pe flancul anvelopei vă indică data exactă a fabricației. Primele două cifre reprezintă săptămâna calendaristică, iar ultimele două reprezintă anul. De exemplu, „2024” înseamnă că anvelopele au fost produse în cea de-a 20-a săptămână calendaristică a anului 2024.
Sfaturi pentru reducerea uzurii
Primăvara faceți imediat trecerea la anvelope de vară, iar toamna la anvelope de iarnă. Astfel protejați stratul de acoperire de la suprafață și prelungiți durata de exploatare a anvelopelor. Temperatura și materialele folosite la anvelopele de vară și la cele de iarnă justifică acest lucru. Anvelopele de iarnă se uzează mai rapid la temperaturi de peste șapte grade Celsius, din cauza compusului moale de cauciuc folosit. Dimpotrivă, anvelopele de vară au de suferit sub această temperatură.
Schimbați uneori între ele anvelopele de pe axe diferite, pentru a vă asigura că anvelopele din față și cele din spate nu susțin sarcini în mod neuniform. Ca regulă general după aproximativ 10.000 de kilometri, puneți anvelopele din față pe axa din spate și invers. Dacă anvelopele au diferite grade de uzură, atunci cele mai noi trebuie să fie întotdeauna pe axa din spate. În general, uzura fizică este mai puternică acolo.
2. Verificați periodic presiunea aerului
O presiune mai scăzută a aerului nu doar mărește riscul de defecțiuni și de accidente, ci și scurtează durata de exploatare a anvelopelor. Presiunea ideală a aerului pentru mașina voastră este notată în documentele autovehiculului. Verificați-o frecvent și completați-o când este cazul. Astfel se reduce uzura fizică de pe suprafața de rulare și din părțile interioare a anvelopei. În același timp, puteți verifica vizual suprafețele de rulare. Există obiecte străine, precum cuie sau așchii, în anvelopă? Îndepărtați-le cu grijă și verificați dacă anvelopa nu este deteriorată.
Cu cât conduceți mai încet, cu atât este mai redusă uzură fizică a anvelopelor. În primul rând, accelerarea rapidă și frânarea bruscă determină mai multă uzură fizică. De asemenea, trebuie să aveți grijă la limitatoarele de viteză. Încetiniți și traversați-le în același mod: încet și cu grijă. Aceasta înseamnă că anvelopele nu sunt comprimate la fel de mult cum s-ar întâmpla la viteze mari.
Celor care cred că anvelopele sunt protejate dacă nu conduc prea mult, le putem spune următorul lucru: Este adevărat, dar doar într-o anumită măsură. Chiar dacă nu vă folosiți autovehiculul o perioadă îndelungată de timp, anvelopele rămân sub sarcină. În cele din urmă, greutatea apasă întotdeauna în același loc. materialul se uzează mai repede acolo unde se exercită presiune. În mod special, marginile trotuarelor pot cauza deteriorări. Dacă anvelopa stă pe margine, este supusă unei presiuni deosebit de mari.
Mutați mașina din când în când și atenție la bordură. E suficient să o mutați câțiva metri pentru a reduce greutatea de pe anumite zone. Astfel preveniți dezechilibrarea roții, din cauza presiunii exercitate pe o parte, precum și punctele plate.
Indiferent că sunt anvelope de iarnă sau de vară, depozitați-le într-un loc întunecat, uscat și răcoros, dacă este posibil. Cel mai important este să nu le expuneți la lumina soarelui. Astfel vă asigurați că materialul rămâne pliabil și că nu dezvoltă crăpături. Anvelopele fără jante trebuie depozitate suspendat sau sprijinite în poziție verticală. Roțile complete pot fi depozitate și culcate pe o parte.